Al "buri" wat de klok slaat!

21 januari 2023 - Kanchanaburi, Thailand

De afgelopen week vertoefden we in het Westen van het land.  Vanaf Ko Samed verkasten we via Bangkok met de bus naar Kanchanaburi.  Onze 4de doortocht door dit stadje. We verbleven in een gezellige homestay vlakbij de nacht en weekend "walking street". Hier wisselden we uitstapjes af met wat studie middagen. Onlangs opende een glazen brug langs de River Kwai. 12 meter hoog, 150 meter lang. Mooi uizicht over het water en de verre omgeving. Eenmaal donker keken we onze ogen uit op de weekend markt en aten onze buikjes vol met allerlei lekkere hapjes. De vele trapjes omhoog van de drakentempel brachten ons tot een prachtig uitzicht over de omgeving. Bij de Tijger tempel kozen we voor de kabelbaanbus ipv de trapjes. Groot boeddha beeld hier en veel tierlantijntjes. Afkoeling was er in de vorm van een waterval. Niet de bekende Erawan maar de (gratis🙂) Sai Yak Noi deze keer. Het was weekend  dus we waren niet alleen. De Thai zijn zot van weekend uitstapjes, lekker druk, maar gezellig. Terug naar de stad namen we de trein over de dodenspoorlijn (death railway). Zo boemelden we ook nog eens over de bekende River Kwai bridge. Altijd fijn en ontspannen reizen met de trein, hoofd buiten en genieten van het dagelijkse leven en de mooie natuur die passeert.

Sangkhlaburi.

Vier uur verder "bussen"  Noord Westelijk van Kanchanaburi, flirtend met de Birmese grens.

Door de komst van een dam liep het gebied waar deze stad oorspronkelijk lag onder water. In dit meer kan je per bootje de "topjes" van tempels aanschouwen waar vroeger de stad was. Mystiek schouwspel, zeker in de ochtend wanneer de mist nog over de rond liggende bergen hangt.

Ook de langste houten brug van Thailand is hier te vinden. Een iconische attractie, 850 meter lang, die het Thaise deel verbind met het Birmese deel. In het Birmese deel woont de Mon bevolking die gevlucht zijn uit Myanmar volgens hun eigen traditie. Lang gewaad rond de middel voor zowel mannen als vrouwen en het gebruik van Thanaka, soort geel poeder,als gezichtsverzorging.

Elke ochtend om 6u30 vindt hier een oud religieus ritueel plaats, het geven van aalmoezen aan de monniken (monk alms). Dit tafereel in de vroege ochtendmist met een lange rij oranje gedrapeerde monniken is de moeite waard om voor op te staan en is uniek in Thailand. Ook wij deelden aalmoezen uit!

Een dagje brommeren bracht ons via de Three pagode pass naar de Birmese grens. Onderweg stopten we bij lokale marktjes, een waterval, Mon tempels en keken we hoe ze rubber halen uit bomen.

Afsluiten deden we door de zonsondergang te bewonderen vanuit het warme water van het meer.

Nu weer terug "thuis" bij onze homestay in Kanchanaburi. Wat zal de volgende bestemming worden?

Tot schrijfs,

1. Rita:
    21 januari 2023
    Wat een avontuur en hele mooie foto’s 👍🤩
  2. Oma opa:
    21 januari 2023
    Wat een belevenis en zo mooi daar.
  3. Patricia Meulemans:
    Knap Joke en family! Geniet er lekker van! Hier sneeuwt het 😅
  4. Moeke en voke:
    21 januari 2023
    Leuke blog geïllustreerd met mooie foto's.
    Geniet er nog van ,en voorzichtig zijn !
    🤗
  5. Walter geudens:
    21 januari 2023
    Heel mooi een heel belevenis genieten jullie er maar goed van in alle geval veel beter dan hier want het is hier op de moment koud met sneeuw, ook de foto's zijn heel mooi.
    Groetjes van hier uit Turnhout en geniet er van.
  6. Anne cavents:
    Hoi , eindelijk gevonden!🤣
  7. Anne cavents:
    22 januari 2023
    Jullie zien er heel goed uit ! Zalig !!!
    Ik ben. Het slechte donkere koude weer beu .
    Voor de dieren ook niet fijn.
    Maar genieten jullie vooral van de mooie reis !
    Dikke knuffel van mij en alle diertjes hier .
  8. Bjorn:
    22 januari 2023